Dagboek 2008

April 2008

Maandag 7 April

Vorige week was het alweer eenhalf jaar geleden dat we terug gekomen zijn uit Curacao. Maanden waarin veel gebeurd is en daarom een aanvulling. Inmiddels is er iemand die ons wil helpen de site aan te passen en aan te vullen. De laatste keer vertelde we dat we met Dylan naar het audiologisch centrum moesten. Dylan is in zijn taal ontwikkeling enorm achter.
een kind van 2 1/2 jaar moet al vier woord zinnetjes kunnen maken en een woordenschat hebben van honderden woorden. Uit de test bleek ook dat zijn taalbegrip erg achter is. Van taalbegrip zit hij op het niveau van een 2 jarige. Ook een grote achterstand dus. Hij is al 2jaar en 9 maanden. Bij Damian was,en is, zijn taalbegrip wel altijd op leeftijdsniveau en soms zelfs verder. Dit heeft voor ons doen besluiten dit jaar niet terug te gaan voor dolfijntherapie. Kinderen moeten minimaal 3 jaar zijn om aan de therapie te mogen beginnen. Omdat hij van begrip zo achter is zijnwe bang dat hierdoor het resultaat van de therapie minder goed zal zijn.  Voor volgend jaar mei hebben we een optie genomen voor 2 therapie plekken,1 voor Damian en 1 voor Dylan. Het zal volgend jaar zo'n 17.000 euro gaan kosten. De jongens krijgen dan allebei een eigen therapeute ,begeleidster,dolfijntrainer en dolfijn.
zo kunnen ze allebei werken aan hun eigen leerdoelen. Voor Dylan willenwe dan vooral voor zijn spraak en taalontwikkeling. Voor Damian voor zijn concentratie, articulatie en meer rust in zijn hoofd. We gaan dus verder met de stichting maar nu voor beide broertjes maar wel onder dezelfde naam. Anders moeten we opnieuw naar de notaris en kamer van koophandel. We gaan dan weer allemaal kosten maken die eigenlijk onnodig zijn. Wat leuk is dat we een goededoelencode hebben gekregen bij de Sponsorloterij. Als mensen een lot of loten hebben,kunnen ze onze stichting opgeven om aan het goede doel geld aan te geven. Dit alles is te lezen en te activeren via www.sponsorloterij.nl Hier staat alles precies uitgelegd.
Van elk lot krijgt onze stichting 3,90 euro.

Met Damian gaat alles goed. Zijn spraak is zoveel beter geworden. Iets waar marc en ik ons nog bijna dagelijks over verbazen. Ook het leren lezen lukt.  Hij leest op school AV 1.  Wel doet hij het nog door middel van hakken en plakken. De methode hoe ze leren lezen. We zijn enorm trots dat het Damian toch gelukt is om te gaan lezen. Hij vindt het ook leuk om te lezen en dat is erg belangrijk. In augustus loopt de beschikking  van zijn "rugzakje" af.  De onderzoeken bij de logopediste heeft hij enorm goed gemaakt.  Alleen op basis van de logopedische onderzoeken kan hij niet meer automatisch voor een rugzakje in aan merking komen, ongeloofelijk hé.!!!!!! De schooltoetsen,zijn rapport tellen ook zwaar mee,dus hopelijk krijgt hij volgend jaar weer extra begeleiding. Dit heeft Damian echt nodig op school.  Zijn concentratie is een moeilijk punt en hierdoor ligt zijn tempo ook te laag. Door het rugzakje krijgt de school en vooral zijn juf ook extra begeleiding. Als dit zou vervallen wordt het een groot probleem. Inmiddels heeft Damian ook zijn B-diploma gehaald,erg knap !! Hij gaat nu verder voor zijn C-diploma.  Zwemmen is ontspannend voor Damian en gezond. Dit is ook makkelijker voor hem dan een teamsport.  Damian heeft nu nog 1 keer logopedie.
Dylan staat inmiddels bij deze logopediste op de wachtlijst omdat er nog geen plekje is......

De komende maanden gaan we weer actief opzoek naar donateurs. Via de sponsorloterij komt er nu natuurlijk geld. en we zijn bezig om te kijken om met actie's geld in te zamelen.
Mocht iemand van onze lezers nog goede ideeen hebben,mail ons gerust dolfijn@stichtingdolfijntherapiedamian.nl

20 April

Wat kan er in een korte tijd veel veranderen.  Op 9 april kregen we een brief van "kinderdroom" dat Damian is uitgenodigd om dolfijntherapie te volgen in Spanje. Donderdag 5 juni vertrekken we vanaf vliegveld Eindhoven met 8 á 9 gezinnen naar Alicante. Vandaar uit gaan we met een huurauto naar Benidorm.  Vanaf maandag t/m zaterdag krijgt Damian dan in "mundomar"dolfijntherapie. Wat een aanbod he !!!!!!!!!! Ook al is Spanje veel minder ver dan Curacao,maar 2 1/2 uur vliegen en geen tijdsverschil, zag Marc het toch niet zitten om met zijn 4e te gaan. Gelukkig zijn Opa en Oma Nijeboer nu ook weer bereid om mee te gaan.  En dus vertrekken we over 6 weken opnieuw. Damian vond het een enorme verassing.  Hij vraagt steeds wanneer we weer naar de dolfijnen gingen.....nou snel dus. Wel vindt hij het jammer dat het zonder Floortje,zijn therapeute, en GeeGee "zijn"dolfijn in Curacao is. We kunnen nu mooi kijken wat  de verschillen zijn tijdens therapie in Spanje en Curacao. Wat het scheelt enorm in tijd en geld. Vooral door de "korte"reis en omdat er geen tijdsverschil is. is het minder zwaar en belastend voor de therapiekinderen. Als we terug zijn komen er van Kinderdroom in verschillende winkels kaartenbakken te staan met ansichtkaarten. Met de opbrengst hiervan wordt er voor Damian gespaard voor een gedeelte van de therapiereis van volgend jaar. Van dit geld mag jezelf kiezen waarje de therapie wilt volgen. Deze reis is dus een voorproefje op volgend jaar. Mocht nu blijken dat Spanje net zulk resultaat opleverd, dan weten we natuurlijk al waarvoor we kiezen.
We gaan het eerst allemaal ervaren.  De komende tijd wordt de site weer regelmatig aangevuld,dus tot gauw.

Juni 2008

Donderdag 5 juni

Om 8.15 uur zijn we vertrokken naar Eindhoven. Gelukkig waren we er om 10.15 uur. Het was heel erg druk op de weg. In de vertrekhal stonden al heel veel knalgele t shirts van de andere gezinnen die mee mogen via ¨kinderdroom¨.
Om 13.20 uur zijn we vertrokken en om 15.30 uur aan gekomen in Alicante. Nadat iedereen een huurauto heeft zijn we naar de appartementen in Benidorm gegaan.
Om 18.30 uur in ons appartement,een mooie ruime. Opa en Oma zitten 1 verdieping recht boven ons. Wij zitten op de 8e.
Na gegeten te hebben en een bedje voor Dylan geregeld zijn we allemaal heerlijk gaan slapen. Iedereen was doodmoe van de vermoeiende reis.

Vrijdag 6 juni

We moeten op tijd op want we verzamelen al om 9.00 uur om naar Mundomar te rijden.
dit is een dierentuin in benidorm waar de therapie zal plaats vinden.
We doen dit nu omdat we vanaf maandag zelf er na toe moeten rijden. Damian heeft maandag t/m zaterdag om 10.00 uur therapie.
Daarna rijden we door naar Restaurant Opera te altea.
Alle gezinnen kregen een ontbijt aangeboden door ¨kinderdroom¨. Toen Marc en Opa met de jongens speelde kwam er een hele aardige nederlandse vrouw, mevr. Robbe,bij ons aan tafel zitten.Ze was erg geintereseerd in de therapie want we vallen erg op in onze gele t shirts en het groeps gebeuren. Ze blijkt 9 maanden in Spanje te wonen en 3 maanden in Nederland. Ze had nog nooit therapie gezinnen ontmoet dus vond dit erg leuk.
Hierna zijn we weer terug gereden naar Mundomar om de therapieplek te bekijken. Eerst hebben we nog met alle gezinen nederlandse boodschappen gedaan in een klein plaatsje.
In mundomar is het minimaal 10 minuten lopen naar boven waar de therapie plaats vindt.
Er zijn veel rolstoelen dus voor de duwers is het een hele klus. Damian heeft de omkleed plek gezien en ook nog even een dolfijn. Hij had het warm en was vreselijk moe. Ook vond hij het best eng om door de dierentuin te lopen. Hij hield de hele weg mijn hand strak vast. Natuurlijk zijn  er veel geluiden en heel veel prikkels.
Na de uitleg zijn we meteen weer weggegaan,de boys een lekker ijsje en de klim weer terug naar beneden.
We hebben hard geklapt voor Marc dat hij in een vreemd land de weg terug heeft gevonden naar ons appartement.Hierna zijn we lekker even gaan slapen.
Na het slaapje voelde iedereen zich weer wat beter en zijn we met zijn 6en naar het zwembad gegaan.Hier was nog 1 therapie gezin. We zitten verdeeld over 2 appartementen complexen. Wij met zijn 3en en de andere acht in een ander complex tegen over ons.
Het water is nog fris maar Damian en Dylan hebben heerlijk gespeeld.Na het eten hebben we nog een spelletje gedaan en toen lekker gaan slapen.

Zaterdag 7 juni

Nu hebben we 2 dagen vrij. Vwnmorgen hebben we gespeeld bij het zwembad en Marc heeft met Damian en dylan lekker gezwommen.Oma,Opa en ik hebben heerlijk in de zon gezeten. Alhoewel opa de schaduw lekkerder vindt. s´middags hebben de kinderen weer heerlijk gespeeld in het zwembad. Na het eten zijn Marc en Damian nog een leuk bal spel gaan doen. dit hebben ze samen verzonnen op de tennisbaan. Allemaal weer op tijd gaan slapen.

Zondag 8 juni

Vandaag weer een relaxede dag.s´Morgens hebben de boys gezwommen. Het was bewolkt en fris maar echte bikkels durven dan ook te zwemmen. Na het middag slaapje hebben we gezellig gewanderd naar het strand. Het begon onderweg wel te regenen dus moesten we ergens schuilen.
Morgen gaat het echt beginnen. Marc en Opa hebben de route vanmiddag opnieuw verkent. Het is ongeveer 21 minuten rijden . De therapie begint om 10.00 uur. We moeten hem dan zelf omgekleed hebben en klaar staan want de therapeut begint stipt op tijd.
Spannend Weer !!!!!!!!

Maandag 9 juni

1e therapiedag. We waren ruim op tijd in Mundomar. Marc heeft Damian omgekleed en toen was het wachten tot hij aan de beurt was. Damian vond het erg spannend. Toen hij vanmorgen uit zijn bed kwam `fladderde´hij helemaal zo spannend vond hij het.
Om 10.00 was hij aan de beurt. Meteen ging hij het water  in met de therapeut Branco en Roos Blad van kinderdroom. Roos begeleid de kinderen en vertaalt wat Branco zegt hij spreekt namelijk Duits. Meteen ging Damian de 3 dolfijnen aaien. Je kon duidelijk zien dat hij eerder in contact was geweest met dolfijnen.De dolfijnen hebben erg moeilijke namen volgens Damian,hij kan ze nog niet onthouden. Na eerst wat contact met de dolfijnen te hebben gemaakt moest hij bij Roos en Branco in het water zitten en oa. spraak oefeningen doen.Dit duurde zo´n 10 minuten. Daarna mocht hij nogmaals met de 3 dolfijnen spelen. Hij mocht zelf weten wat, aaien, kussen aan een vin hangen enz.
Dit vond hij lastig wat moet je verzinnen. Om 10.30 uur was het alweer voorbij. Damian had het erg koud want het water was erg fris. Snel douchen om warm te worden. Hij heeft genoten maar vond de tijd veel te snel voorbij gaan.
Na nog wat andere kinderdroom gezinnen te hebben gesproken hebben we een wandeling door de dierentuin gemaakt.Hier kan Damian niet echt van genieten. OOk op de heen weg is hij op verschillende plekken bang.
Toch moet je door de dierentuin om bij de therapieplek te komen. Hij hoort en ruikt bijv. sterker dan ons vandaar waarschijnlijk dat hij bijv. de papagaaien doodeng vindt,vervelend. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan. Vanmorgen tijdens de therapie regende het ook behoorlijk. Vanavond is het Nederland - italie wat nar¡tuurlijk in het oranje bekeken is.!!!!!!

Dinsdag 10 juni

Vandaag de 2e therapiedag.
We waren weer op tijd om de grote klim naar boven te maken. Gisteren hebben we bedacht dat we nog beter naar Curacao zonder Opa en Oma kunnen gaan dan hier in Spanje. Om mij met rolstoel en Dylan in de buggy en Damian die bang is naar boven te krijgen is een hele onderneming. Gelukkig hebben Opa en Marc een goede conditie.
Vandaag zat Damian in een ander gedeelte van het dolfinarium. Nu konden we alles super goed zien.We stonden op zo´n 6 meter afstand. Prachtig gezicht.  Damian durfde de dolfijn kusjes te geven en probeerde zijn curacao trukjes op ze uit. Echter aan hun vin hangen en meezwemmen mag hier niet. Af en toe probeert hij dit toch want dit geeft een gaaf gevoel. Hij heeft weer genoten !!!!!!
Dylan heedt vandaag af en toe ook gekeken. Hij noemt de dolfijnen tie-tie naar Gee gee de curacaose dolfijn. gisteren moest Dylan met Oma bij het therapie gedeelte weg want hij schreewde steeds, misschien spanning en de regen? Ook vandaag was Damian weer erg moe. Vandaag heeft hij ook weer erg lang geslapen. Marc heeft onder tussen een uitleg van Branco gekregen wat de therapie inhoud. Hij vertelde dat het resultaat pas in Nederland echt zichtbaar is. Vooral consentratie verbetering en ontspanning zie je. Branco werkt vooral met de sonargolfen die de dolfijnen uitstralen.Je ziet ook dat de 3 dolfijnen steeds naar de kant komen tijdens het oefen moment met de boekjes. Heel mooi gezicht de 3 dolfijnen kopjes bij je kind. Toen we naar de dolfijnen liepen regende het nog een beetje maar vanmiddag hebben we heerlijk in de zon gespeeld en gezeten.

Woensdag 11 juni

Vanmorgen bij het opstaan scheen de zon al heerlijk !! Geen lange broek aan vanmorgen.
Damian heeft weer zin in om naar de therapie te gaan.
Vandaag kleden we Damian later om. Branco,de therapeut, wil dat de kinderen zo laat mogelijk om gekleed worden ivm. de hygiene. Ze gaan anders nog ergens zitten en dit kan het water dan bevuilen. Om 10.00 uur mag hij weer....
We hebben aan Roos en Branco gevraagd of ze Damian tijdens de  therapie in het water duidelijker wilen instrueren wat hij kan doen. Bijv. aai maar de dolfijn of zwem maar daar heen. De 1e en 2e dag mocht hij het zelf weten wat hij ging doen. Dit is voor hem een moeilijke opdracht. Hij kan dan niet beslissen wat hij wil doen.
Damian vond dit prettig en kon hierdoor meer ontspannen.
Tijdens het boekjes gedeelte hoorde en zagen we hem lachen. Leuk hoor !!!!
Damian zat een gedeelte van de therapie weer heel dicht bij ons. Zo konden we weer alles heel goed zien en hebben we erg genoten. Het blijft bijzonder om je kind tussen de dolfijnen te zien.
Voor de therapie was er voor Marc een evaluatiemoment¨met Eric Blad van stichting ´kinderdroom´.Dit is de eerste keer dat ´kinderdroom´met zo´n grote groep is. Ondertussen is er ook weer druk gebeld met hart van nederland( SBS6 ) . Eric hoopt dat maandagavond er een cameraploeg staat als we allemaal terug komen,afwachten maar.
Na de therapie zijn we met zijn 6 en naar Aqualandia geweest. Damian is van hele spannende glijbanen gegleden over het water. En hij heeft gezwommen. Dylan heeft ook leuk gespeeld in het kinderbad. Hierna zijn we terug gereden. Hebben we nog gegeten en zijn we lekker gaan slapen. Marc is weer naar het strand gegaan om een krant te kopen en alles weer via de mail doorgeven wat er op de site komt.

Op de terugweg naar ons appartement was Dylan al vreselijk moe,hij kon zijn ogen amper open houden. Na het slaapje zouden we gaan zwemmen bij ons zwembad maar het heeft s´middags geregend en geonweerd.
Na het avondeten zijn we beneden nog gaan spelen met de jongens.

Donderdag 12 juni

Vandaag alweer de 4e therapiedag.
Hwet was erg druk in het bassin. Er werd een dolfijn gevangen omdat deze medicatie moest. Eerst zat Damian met 4 dolfijnen in het water,1 dolfijn vond hij een deugniet. Daze dolfijn ging steeds tegen Damian aanzwemmen of spetteren. Omdat er muziek op de tribune was vond Damian het erg druk en was snel afgeleid. Toch heeft hij genoten van het half uur. Het blijft een feest voor Damian en voor ons trouwens ook. Met Roos heeft Damian met een boek over instrumenten gewerkt. Damian moet dan benoemen wat hij ziet op de afbeeldingen.  Na de therapie zijn we terug gegaan naar ons appartementencomplex om daar te zwemmen. Volgens mij is het een onverwarmd bad , echt zulk koud water.
Na het middag slaapje gingen we met de groep van kinderdroom een rit maken in de bergen. Hier gingen we in een restaurant eten met zijn allen. Dit kregen we allemaal aangeboden door Eric en Roos Blad.Het was een prachtige route van ongeveer 40 minuten.
We zaten op een hoogte van ongeveer 1000 meter. Je oren gingen helemaal dicht net als een vliegtuig. Onderweg zag je prachtige fontijnen op rotondes,heel mooi !!!Rond 20.45 uur zijn we terug gereden. Dylan was zo moe dat hij alleen nog maar kon huilen toen we terug waren. Damian heeft nog gekwartet met Opa en Oma en toen allemaal onder de wol.

Vrijdag

13 juni

Alweer de eenna laatste dag.
Vandaag zat Damian weer wat verder weg in het water. Voor hem zelf rustiger,voor de foto´s is het jammer. Het was al snel druk want alle therapie gezinnen moesten om 10.30 uur aanwezig zijn ivm een encounterprogramma voor de niet therapie kinderen. Met Roos heeft Damian het boekje dieren in het water gedaan.Ook heeft hij met een duikbril op onderwater kunnen kijken. Zo kon hij de dolfijnen goed bekijken. Toen Damian klaar was met de therapie en douchen ,moesten Marc en Dylan zich omkleden voor het encounterprogramma. In het grote bassin mochten ze met zijn 15en aan de kant van het water zitten en de dolfijnen bijv. aaien,voelen kusjes geven en laten zingen.
Dylan vond het erg leuk. Op curacao heeft hij ook een dolfijn geaaid en een kusje gegeven. Toen we van te voren verteld hadden wat hij mocht doen werd zijn gezichtje helemaal blij!!! Damian heeft mooie foto´s van zijn broertje gemaakt.
Hierna hebben we nog gezwommen in Aqualandia en Damian is weer van de grote blauwe glijbaan geweest. Alle gezinnen van ´kinderdroom mogen gratis in aqualandia.
Doordat we s´middags laat gingen slapen werden de jongens pas om 17.45 wakker. Na het eten hebben ze met Marc met de bal gespeeld.De bal kwam steeds ´per ongeluk´in het zwembad terecht. Toen Damian een keer de bal wilde pakken gleed hij uit en toen begon het feest! Hij dook zo met kleding en al het water inen al wat de grote broer doet wilde Dylan natuurlijk ook en ook hij zat in het water, lopen met zijn kleerdjes aan.
Grote lol hadden ze met zijn allen.
Vanavond heeft Damian in het oranje weer voetbal gekeken en genoten van de mooie uitslag 4 - 1 tegen Frankrijk.

Zaterdag 14 juni

Alweer de laatste therapiedag.
De tocht naar boven naar het therapiecentrum lijkt elke dag wel moeilijker te gaan voor iedereen. Roos en Eric Blad zijn vandaag al naar Nederland vertrokken. Branco doet de therapie dus alleeen vandaag. Damian is hier zenuwachtig door omdat hij bang is dat hij Branco niet kan begrijpen. Al snel ziet Damian dat de therapie vandaag in het grote bad is en vind dat heel erg leuk. Eerst mag Damian op de kant zitten en dan op zijn buik liggen met de snorkel op en langzaam drijft hij steeds verder weg het water in. Eerst zitten er geen dolfijnen bij hem maar langzaam aan komen ze steeds aan gezwommen. Op een gegeven moment zegt Damian steeds´dolfijn,dolfijn´dolfijn ik wil je allen een kusje geven. Dit herhaald hij steeds maar zijn missie heeft geen succes. Aan het einde neemt Branco hem mee naar de zijkant en hier lukt het hem toch om een dolfijn te aaien en 3 kusjes te geven. Als Damian uit het water komt zegt hij Branco gedag en zegt´bedankt´´ als wij hem herinneren aan het afscheid van vandaag.
Als we na het douchen nog even naar de babij dolfijn gaan kijken blijft Damian dicht tegen mij aan op schoot zitten. Beneden moet hij een beetje huilen omdat hij deze dolfijnen misschien nooit meer zal zien...
Bij de uitgang kopen we nog een paar mooie souveniers als herinnering aan deze reis.
Vandaag gaan we vroeg beginnen aan ons middag slaapje. Hierdoor kunnen we aan het einde van de middag nog even lekker zwemmen met zijn 6en. Het water is inmiddels opgewarmd door de zon. Onder het eten hoorden je de spanjaarden echt keihard juichen tijdens de voetbalwedstrijd. Vanavond hebben d jongens gekwartet met Marc en Opa.De dagen zijn alweer bijna om, de tijd vliegt voorbij!!!!

Zondag 15 juni

Vandaag kunnen we allemaal iets langer slapen want de therapie is voorbij. Om 10.00 uur moeten we bij het andere
appartementencomplex zijn voor een groepsfoto. Hierna hebben we een vrije dag. We zijn naar Aqualandia gegaan om nog een
keer te spelen en te zwemmen. Marc maakt met Damian een afscheidsronde door het park en Dylan speelt in het kinderbad.
Wel zo veilig want ik vind Aqualandia best wel gevaarlijk !!!  De glijbanen gaan erg hard!!!
Rond 13.00 uur gaan we terug naar ons appartement voor het midag slaapje.
Aan het einde van de middag , genieten we nog bij het zwembad.'s Avonds pakken we alvast wat koffers in.
Rot werk altijd dat in en uitpakken. Natuurlijk had ik weer veel te veel kleding voor iedereen in de koffers.
Het was namelijk dat iedereen zoveel mogelijk in de knalgele t'shirts van "kinderdroom' liep.
Gelukkig hadden we een wasmachine in ons appartement,waardoor dit ook kon.
Er moest natuurlijk ook weer Nijntje kwartet gespeelt worden met Dylan. Wat zullen de jongens dit missen volgende week.
En niet te vergeten, wat zullen Opa en Oma het rustig hebben 's avonds.

Maandag 16 juni

De dag van de terugreis.
Om 12.00uur moesten we de sleutels inleveren bij het andere appartement.
Marc had eerst nog flink helpen opruimen en toen is hij met de jongens naar het zwembad gegaan.
Helaas is de lift nog steeds stuk.  Gisteren middag is deze stuk gegaan. Heel onhandig voor mij en alle baggage.
Ik moest eerst op mijn kont de trap op naar de 9e verdieping en dan met een andere lift naar beneden.
Deze weg moesten alle koffers ook en reken maar dat deze zwaar zijn. Ze heeft altijd teveel kleding en spullen bij zich, grapje van Marc.
Tja je kunt nooit weten, dus prop ik van alles in de koffers,ha,ha !!!
Vorig jaar naar Curacao was echt een feest, toen mocht je 25 kg  per persoon meenemen + 25 kg voor de extra stoel.
Nu maar 20 kg per persoon. Gelukkig hadden we nu ook een extra stoel voor mijn been dus daar kon het overgewicht op.
Rond 12.30 uur gingen we met 10 auto's achter elkaar naar de luchthaven. Het inchecken  duurde enorm lang.  De computer had kuren
en de spaanse dame begreep niets van de extra stoel.   Toch was mijn plek niet goed en moest ter plekke nog geregeld worden.
Ik schaamde mij rot. Uiteindelijk zijn we met een half uur vertraging vertrokken.
Damian heeft zich erg vermaakt met zijn koptelefoon en zijn nieuwe pokomom kaarten.
Dylan vond het opstijgen niet heel erg maar toen de daling werd in gezet ging hij huilen en schreeuwen net als op de heen reis.
Rond 18.45 zijn we geland in Eindhoven.  Iedereen met rolstoel moest twee aan twee met het liftje naar beneden.
In de hal werden we verwelkomt door Eric Blad. Ook werden we uitgenodigd om a.s. zaterdag om 12.00 na te praten met alle gezinnen in Vianen.
Om 20.10 uur zaten we  in de auto ,na iedereeen gedag te hebben gezegd. De één met een stevige hand en de ander met een dikke zoen.
Allemaal hadden we een bijzondere reis achter ons. Om 21.40 waren we thuis. Dylan heeft bijna de hele weg geslapen.
Damian heeft vol verbazing ,het eerst stuk, naar alle luchtballonnen gekeken. Dit had hij nog nooit gezien.
Na de auto's te hebben leeg gehaald vertrokken Opa en Oma naar hun eigen huis nadat we ze enorm bedankt hadden.
De jongens zijn meteen naar bed gegaan, ze waren zo vreselijk moe.
Wij volgde ook al heel snel na een vermoeiende dag.
Maar het was een mooie en bijzondere reis allemaal dankzij Roos en Eric Blad van Kinderdroom.

Roos en Eric  dank jullie wel dat jullie dit mogelijk hebben gemaakt voor ons. Dankzij jullie stichting kon Damian ook dit jaar therapie volgen.
Ook Opa en Oma Nijeboer bedankt dat jullie mee zijn gegaan. Het was een zware reis en zonder jullie was het wederom weer niet gelukt.!!!!!!

Oktober 2008

Zaterdag 18 oktober 2008

Het is alweer oktober dus hoog tijd voor een nieuw stukje op de site.
Allereerst over Damian.
Helaas heeft de therapie in Spanje geen echte vooruitgang gegeven.
Wel hoorde je dat Damian tijdens de eerste dagen in Spanje voordat de therapie begon al minder plat en beter gearticuleerd ging praten.Het was namelijk of hij zich net voor de therapie een ander taaltje aangeleerd had. Hij ging plat en weer minder gearticuleerd praten. Net of hij iemand immiteerde.Op zondag ging dit opeens beter,gelukkig. Het aangeleerde taaltje is niet meer terug gekomen. Wel hoor je duidelijk met wie Damian gepraat heeft.
Bepaalde woorden zegt hij dan echt precies zoals een ander kind of volwassenen.
Eigenlijk gewoon een goede acteur dus.....haha.
Dit jaar doet hij groep 3 opnieuw.Zijn lezen was nog niet op het "juiste" niveau en daarom zou teksten lezen in groep 4 te moeilijk worden.
Ook blijft zijn articulatie niet helemaal perfect waardoor het schtijven niet vlekkeloos gaat. Hij schtijft woorden zoals hij het zegt en dan blijkt dat toch niet alles goed gaat. Zelf vinden we dat Damian enorm goed spreekt, maar zo zie je maar dat er toch nog wat schoonheidsfoutjes in zitten. Maar in vergelijking tot voor de therapie in Curacao spreekt hij 100.000 keer beter.
Zijn concentratie is een enorme valkuil. Doordat hij zich moeilijk lang kan concentreren is het lastig om zijn werk op school op tijd af te krijgen vooral met rekenen heeft hij moeite.
Verder heeft Damian gelukkig toch een cluster 2 rugzakje gekregen. De aanvraag is zelfs in één keer goed gekeurd. Iets waar we erg blij mee zijn. Zo kon Damian na de zomervakantie meteen goed starten.
Over Dylan onze jongste zoon van 3 jaar en 3 maanden helaas minder positief schrijven .
In augustus zijn we opnieuw met hem in het LUMC geweest naar het audiologisch centrum.
Hier is hij weer getest. Zijn spraak is nauwelijks vooruit gegaan en zijn taal begrip is erg achter. Hij loopt ruim 1 jaar achter qua begrip. Het advies was verder gaan met logopedie en een psychogogisch onderzoek. Dylan staat nu op de wachtlijst bij Effatha Guyot. Gelukkig is de wachtlijst op dit moment niet heel lang en weten we hopelijk dit jaar nog meer. Als je weet hoe komt of als je weet wat er aan de hand is kun je er beter mee om gaan en er rekening mee houden. Je merkt erg aan Dylan dat hij zich nauwelijks kan uiten.
Hij kan niet vertellen wat er is of wat hij wil. Enorm frusterend vooral voor hem zelf natuurlijk. We denken dat hij hierdoor erg snel gaat schreeuwen en snel boos wordt. Ik snap het ook wel....denk maar dat je zelf in het buitenland bent en je je niet verstaanbaar kunt maken.
Dylan heeft nu een aantal keren logopedie gehad. De eerst keer was met voor de zomervakantie. Dylan zei toen echt niets terug tegen de logopediste en wilde aleen maar weg. Gelukkig ging hij in de vakantie wat klanken proberen na te zeggen. Hier zijn we erg blij mee! Zo kun je tenminste oefenen met hem. Ook gaan we met Dylan naar de kinderfysiotherapie. We hebben een vragenlijst over sensorische integratie moeten invullen. Altijd lastig deze lijst, dingen zijn voor ons inmiddels zo "gewoon"dat je er nauwelijks op let.Het blijkt dat Dylan erg veel last heeft van prikkels,geluid,licht,geur,smaak en gevoel. Logisch dat hij door dit alles heel snel over prikkelt raakt en dus onaangepast gedrag laat zien. Deze week zijn we begonnen om Dylan te borstelen .Eerst 2x per dag en als hij er aan gewend is vaker. Misschien zelfs staks elke 2 1/2 uur. Zijn hele lichaam moet je met een speciale zachte borstel afborstelen.Hierna moet je drukmassage geven op zijn gewrichten. Als beloning mag hij ervoor en erna koprollen maken op ons bed. Dit kan hij al zelf en vind hij erg leuk.
Inmiddels hebben we voor beide kinderen toestemming van CDTC om dolfijntherapie te volgen.
Volgend jaar op 27 april gaan de jongens beginnen.We willen deze keer een paar dagen eerder naar Curacao om te wennen aan de temperatuur en het tijdverschil. Ook blijkt vliegen in het weekend vele malen duurder dan door de week. In het Royal Resorts hebben we weer een appartement kunnen huren op loop afstand van het CDTC. Hier verbleven we vorig jaar ook.

November 2008

Zaterdag 29 november 2008

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan de veranderingen van de website.
Er staan nu nog maar kleine wijzigingen op.....maar ... er volgt echt meer?
Damian heeft inmiddels zijn eerste rapport alweer gekregen. Een heel mooi rapport waar we heel blij mee zijn. Ook heeft hij Av1 behaald met lezen.
Damian krijgt hierdoor steeds meer plezier in het lezen.
Dylan zijn we nog 3x per dag aan het borstelen. Hij vindt het nog steeds niet fijn.
Het masseren wat na het borstelen gebeurd vind hij wel prettig.
Donderdag 4 december komen ze van Effetha Guyot voor de eerste keer.
Ze komen Dylan observeren en Marc en mij vast veel vragen stellen. Dan wordt er afgesproken wanneer psygologisch en spraaktaal onderzoek plaats vindt.
Fjn dat het nu zover is dat dylan aan de beurt is voor onderzoeken.
Spannende weken dus voor ons en zwaar voor Dylan.

We zijn druk bezig om onze website te veranderen. Samen met Joost onze webmaster wordt hier de komende weken hard aan gewerkt.
Houdt de site dus goed in de gaten!!!!

HOME  FILMPJE CDTC  DAGBOEK 2007  DAGBOEK 2008  DAGBOEK 2009  DAGBOEK 2010  DAGBOEK 2011  DAGBOEK 2012
MET DANK AAN  LINKS  CONTACT  STICHTING IN DE MEDIA  ACTIE'S  SPONSORS  CLUB VAN 100  VERSLAG THERAPIE GEZINNEN